Úvaha nad domácím vyučováním

Milé střediskové rodiny, milí přátelé, dnes vám posíláme zamyšlení k domácímu vyučování, od naší externí psycholožky PhDr. Heleny Franke.

Moji milí, obecně se bráním dávat rady, natož rady univerzální. Vzhledem k současné situaci jsem ale sepsala pár tipů, které by vám snad mohly být užitečné. Určitě jsem neobsáhla všechny aspekty krizové situace. Bezesporu záleží na vašich jedinečných pracovních a rodinných podmínkách a podpoře. Snad vám bude textík alespoň trochu užitečný. Držte se, moc zdravím vaše děti a těším se na brzké shledání.

1. Pokud zvládáte skloubit domácí školu, svoji práci a péči o domácnost, tak se neváhejte podělit o zkušenosti v diskuzi. Sdílejte s námi i své tipy.

2. Pokud cítíte, že je toho na vás moc, tak ano, máte pravdu. Tato situace je náročná, většina lidí s ní nemá zkušenost, klade velké nároky na naše fyzické a psychické zdraví.

3. Nezapomínejte, že pocit bezpečí je jednou z bazálních lidských potřeb, která je zároveň důležitou podmínkou pro učení.

4. V současnosti procházíme krizí a jsme nuceni fungovat v režimu, který nám není vlastní. Buďte proto trpěliví. Postupně si pro sebe a své děti vytvoříte nový systém, který vám pomůže nároky práce, školy a domácnosti zvládat.

5. Školy hledají nejlepší řešení výuky na dálku, ale jedním z limitů ve využití sociálních sítí je přirozeně věk dětí na prvním stupni.

6. Asi nyní zažíváte zvýšený strach z nákazy, staráte se o materiální zabezpečení rodiny a praktické zvládnutí souběhu všech povinností a zdá se vám, že vaše děti nespolupracují nebo ve zvýšené míře zlobí. Nezapomínejte na to, že děti zrcadlí vaše emoce a chování, nezapomínejte, že i ony potřebují úměrně svému věku rozumět dění kolem sebe a především vám.

7. Předchozí bod neznamená, že byste se měli dětem ve zvýšené míře svěřovat se svými obavami a úzkostmi. Vy máte být i nadále ti dospělí, kteří je ochrání a ujistí je o tom, že svět může fungovat dál. O nemoci, karanténě a dalších bezpečnostních nařízeních se s dětmi ale určitě bavte.

8. Současná situace na vás bude klást vysoké nároky, ale nezapomínejte na to, že pro Vaše děti, zejména ty malé, RODINA ŘEDSTAVOVALA A STÁLE PŘEDSTAVUJE téměř celý svět. Poradit si s „malými“ dětskými starostmi je pro vaše děti i nadále velmi důležité.

Tipy pro domácí učení

9. Netlačte na sebe a ani na děti. Je možné, že současný stav bude trvat delší dobu. Je pochopitelné, že ze začátku tápete v nastavení domácího režimu učení, nejste na to zvyklí. Dejte tedy čas sobě, vyučujícím i dětem a postupně si vytvářejte pravidelný systém a režim školní přípravy.

10. Všechno zlé je pro něco dobré. Možná právě v těchto dnech máte jedinečnou možnost si uvědomit, co se vlastně vaše děti učí a také jak náročnou a kvalifikovanou práci dělají učitelé.

11. Čas nad učením může podpořit váš vztah rodič – dítě.

12. Čas nad učením může dočasně zhoršit váš vztah rodič – dítě. Ne, to není překlep ani chyba v úsudku. Všichni moc dobře víte, že společné učení na pololetní písemku byl dosud zaručený způsob jak si zničit víkend. Teď jsme ale v jiném režimu a vy nejste pedagogové.

13. Směřujte výuku na ranní a dopolední hodiny, kdy jsou děti odpočaté a mají dostatek sil pro mentální aktivitu.

14. Záleží na věku vašich školáků. Menší děti nebo děti se speciálními vzdělávacími potřebami budou potřebovat vaši asistenci. Starší školáci už mohou učivo zvládat samostatně. Teď je dobrá příležitost to cvičit.

15. Učení s mladšími dětmi si rozdělte do bloků. Počítejte se zhruba 20 minutami koncentrované pozornosti u dětí prvního stupně. Nezapomínejte na přestávky, svačiny a pitný režim.

16. Podle množství látky si udělejte přehledný plán, se kterým seznámíte hlavně vaše dítě. Pomoc může grafické znázornění rozvrhu a také minutka nebo mobil, který vám objektivně odměří čas. Nepřetahujte a neodkládejte konec povinností donekonečna. Děti tím demotivujete a sebe naštvete.

17. Pokud se dítě „sekne“ a něco mu nejde, vždy mu můžete nabídnout krátkou přestávku nebo změnu tématu. Až si odpočine, vrátí se k úkolu.

18. Čokoláda na stole udělá pracovní místo o hodně atraktivnějším.

19. V odpoledních hodinách můžete učivo názorně procvičit na zahradě nebo na procházce v lese.

20. Nezapomínejte na pohyb, doma nebo na zahradě. Pár kliků a žabáků před učením pomáhá vypustit páru.

21. Nezapomínejte na to, že učení doma je zcela jiná situace než učení ve škole. Podobně i vy a vaše dítě jste jedineční. Někomu bude škola hodně chybět, jiní budou spokojenější. Zkušenosti a tipy kamarádek a známých mohou být inspirací a milým povzbuzením, ale porovnávat se navzájem může být frustrující.

22. Škola je pro děti důležitým místem setkávání a zdrojem vrstevnického učení. Právě kontakt s kamarády bude dětem pravděpodobně hodně chybět. Dopřejte jim tedy alespoň dočasně jiné formy komunikace a sdílení.

Jak sedět na dvou židlích a ještě u toho uvařit?

23. Jak už bylo řečeno, děti zrcadlí naše emoce a chování. Pro vás a vaše dítě bude efektivnější, když mu věnujete např. tři hodiny čisté pozornosti než celý den roztržitého přebíhání mezi prací a školními úlohami. Pokud to jde, věnujte tedy dopolední čas učení a odpoledne spíše pracujte. Vaše děti si v tu dobu mohou hrát a možná si od vás také rády odpočinou.

24. Starší školáci mohou naopak studovat v době vaší práce a zbylý čas můžete věnovat jiným aktivitám. Oddělování času pro práci, péči o domácnost, sport nebo koníčky podporuje duševní hygienu. Dodržujte víkendy.

25. Pokud je vám to sympatické zahajte práci nebo učení nějakým rituálem.

26. Do vaření a úklidu doma zapojujte děti. Bude asi třeba slevit z vysokých nároků, ale i příprava oběda může být vlastně praktickou a zábavnou formou učení.

27. Odměňujte se. Sami víte, co vám dělá nejlíp. Film, sport, mazlení, dobrá káva či jiná dobrota vám pomůže obnovit vaše zdroje.

28. Psychiatr MUDr. Radkin Honzák říká, že člověk potřebuje za den několik pohlazení, jinak mu vysychá mícha. Tak ať vám to hlazení jde hladce.

PhDr. Helena Franke, PhD.

psycholog, rodinný terapeut , externí spolupracovník SNRP